poniedziałek, 27 czerwca 2016

7 pisarskich rad, które uwielbiam


Jeżeli czytanie jest jak wędrówka, to do czego można porównać pisanie? Osobiście określiłabym je jako genialną imprezę, na którą bardzo ciężko się wybrać, bo łóżko, bo  piżamka, bo serial, ale idzie się, ponieważ się wie, że tam będzie można wypalić jointa z rogu jednorożca.  
Uwielbiam czytać wypowiedzi pisarzy o tym zawodzie, a szczególnie ich rady dla innych pisarzy. A przede wszystkim te rady, które pozwalają mi zwlec się z łóżka i wybrać się na tę jednorożcową imprezę. Oto kilka z nich:

I
Kurt Vonnegut
"Nie wyobrażaj sobie olbrzymiej liczby czytelników. Pisz dla jednej osoby. Wybierz ją i pisz tylko dla niej."

II
Saul Bellow
"Nigdy nie zmieniaj tekstu, który napisałeś obudziwszy się w środku nocy."

III
Stephen King
"Szczerze, jeżeli nie masz czasu na czytanie dobrych książek, to nie masz też czasu na pisanie. Proste."

IV
Roddy Doyle
"Traktuj każdą napisaną kartkę jak mały triumf."

V
Amy Tan
"W pisaniu korzystam z pamięci dziecka. Niczego z góry nie zakładam, więc mój świat jest wciąż pełen magii i wszystko może się w nim zdarzyć."

VI
Chuck Palahniuk
"Pisz książkę, którą sam chcesz przeczytać."

VII
Neil Gaiman
"Nie pozwól nikomu się zniechęcić. (Nie musisz nikomu mówić, że zamierzasz zostać pisarzem.) Nie jesteś częścią niczyich planów. Możesz znaleźć pracę polegającą na pisaniu albo inną – w dłuższej perspektywie to nie ma znaczenia. Musisz tylko wiedzieć, że znajdziesz czas na pisanie."


Ostatnia jest moja ukochana. A wy macie swoje ulubione pisarskie rady?

17 komentarzy:

  1. Mam więcej rad czytelniczych niż pisarskich, ale powyższe są bardzo interesujące. Zwłaszcza pierwsze dwie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. przez tego jednorożca to ja się zastanawiam, czy pisać nie zacząć :P !

    OdpowiedzUsuń
  3. Zamieniłam słowo ,,pisanie" na ,,rysowanie" I wszystkie rady idealnie pasują;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Byle więcej takich perełek! :) Też lubię czytać wypowiedzi pisarzy o swoim zawodzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda? Pisarze opowiadający o swojej pracy to coś magicznego :)

      Usuń
  5. Magia jest wokół nas, czerp z niej pełnymi garściami i urabiaj niczym glinę na piękne naczynie.
    To moje. Ale powyższe bardzo mi się podobają. Lubię też bardzo uniwersalne Goethego:
    "Jeśli trzy tysiące lat nie mówią nic, niech w ciemności niewiedzy żyje z dnia na dzień"

    OdpowiedzUsuń
  6. Pełne inspiracji. Zaowocuje to zapewne u mnie dzisiejszej nocy.

    OdpowiedzUsuń