środa, 16 grudnia 2015

O litewskim cmentarzu


Każdy zobaczy tu coś innego. Jedni widzą kwiaty, inni czarodziejski las, jeszcze inna osoba stwierdziła, że jest to magiczna wioska. Ja zobaczyłam tu domki Baby Jagi. A tak naprawdę jest to cmentarz litewski – obraz namalowany przez Mikalojusa Ciurlionisa w 1909 roku.

Wystarczy, że zobaczyłam plakat z tym obrazem, a w sekundę zakochałam się w malarzu. W kolejnej sekundzie odnalazłam wszystkie informacje o nim i jego wystawie. I tak to się zaczęło…

Mikalojus Ciurlionis jest litewskim malarzem, którego dzieła inspirowane były światem mitów, baśni, litewskim folklorem i filozofią. Na wystawie znalazłam nie tylko jego obrazy, ale także jego szkicowniki pełne magii i przeróżnych wizji. Ciurlionis nie tylko malował, komponował on także muzykę, która tworzyła z obrazami nierozłączną całość.

Jego bajkowe i magiczne wizje można zobaczyć w Krakowie w Międzynarodowym Centrum Kultury. Obrazy Ciurlionisa są tam wystawione do końca stycznia przyszłego roku, także to chyba jest odpowiedni moment na planowanie wycieczki do Krakowa.

A na zachętę mam dla Was kilka zdjęć z wystawy, która swoją drogą była genialnie przygotowana i dopracowana pod każdym względem.











6 komentarzy:

  1. Obraz z wzorami i nutami po prostu..magiczny :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne widoki. Plakat z latarniami na słupach i ulami. Tak mi się skojarzył w pozytywnym znaczeniu.
    Czy można kupić album z pracami tego niezwykłego malarza? Bardzo bym chciała!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam przy wystawie jego album, kosztował 80zł. W innych miejscach nie szukałam...

      Usuń
  3. Pierwszy obraz już mnie rozwalił na łopatki;)magiczny klimacik.
    Pewnie twórczości Bilibina i Wasniecowa nie trzeba Ci przedstawiać;)dorzucę Johna Bauera i Theodora Kittelsena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dwóch pierwszych panów oczywiście znam :) Na ich ilustracjach się wychowałam, bo były nierozłącznie z bajkami, jakie mi czytano :) Ale tych dwóch następnych... Zakochałam się! DZIĘKUJĘ!!!

      Usuń