poniedziałek, 23 listopada 2015

Wyznanie: Teraz czytam...

Bywa czasem tak, że listopad zmienia się w mały, zmarznięty głaz i kuli się wśród żółtych, pachnących smutkiem liści. Zamyka mocno oczy i próbuje nie zwracać uwagi na to, że wokół wszystko się rozsypuje, czekając na zimowy sen. I gdy tak właśnie się zdarza, zapraszam do siebie odchodzącego Włóczykija, niepotrzebującą nikogo Filifionkę i zorganizowanego Paszczaka. Siadamy wśród kropelek rozlanego miodu, stygnących kasztanów i skrawków nadpalonego papieru, który nie chciał całkowicie spłonąć. I wtedy mi opowiadają, a ja w każdym słowie widzę mój świat.

***


„Taki wymarsz jest zawsze nagły. W jednej chwili wszystko się zmienia, temu, kto odchodzi, zależy na każdej minucie, szybko wyciąga namiotowe śledzie i gasi żar, zanim ktokolwiek przyjdzie przeszkadzać i wypytywać, i zaczyna biec, w biegu zarzucając plecak, i wreszcie jest już w drodze, raptem spokojny niczym wędrujące drzewo, na którym nie rusza się ani jeden liść. Tam gdzie stał namiot, świeci pusty prostokąt zbielałej trawy.”

***


„Przyjemnie jest zebrać wszystko, co się ma, tuż przy sobie, możliwie najbliżej, zmagazynować swoje ciepło i myśli i skryć się w głębokiej dziurze, w samiutkim środku, tam gdzie bezpiecznie, gdzie można bronić tego, co ważne i cenne, i swoje własne. A potem niech sobie sztormy, ziąb i ciemności przychodzą, kiedy chcą. Niech się tłuką o ściany szukając po omacku wejścia, i tak go nie znajdą, bo wszystko jest zamknięte, a przezorny, siedzi i śmieje samotności.”

***


„Paszczak obudził się powoli i gdy tylko stwierdził, że jest sobą, zapragnął być kimś innym, kimś, kogo nie znał. Czuł się jeszcze bardziej zmęczony niż wtedy, kiedy kładł się spać, a tu tymczasem nastał już nowy dzień, który będzie trwał do wieczora, a potem przyjdzie następny i jeszcze następny i ten znów będzie taki sam, jak wszystkie dni w życiu Paszczaka.”

***



Cytaty pochodzą z Doliny Muminków w listopadzie Jansson Tove

14 komentarzy:

  1. Właśnie przyniosłam z biblioteki "Dolinę Muminków w listopadzie" :) Nigdy nie czytałam Muminków, ale lubiłam je oglądać. A listopad lubię, bo jesienią i zimą czuję, że żyję, że jestem. Zaskakujące, że wybrane cytaty tak bardzo pasują do mnie i do mojego świata. Ściskam ciepło w ten słoneczny dzień :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, ta część jest chyba najlepsza... Tak mi się wydaje. i idealna na listopad :) Zdradzaj mi cytaty, które Cię ujęły :)

      Usuń
    2. Dlatego chciałam ją wypożyczyć, zanim skończy się listopad, tylko jeszcze muszę się zmobilizować do przeczytania póki ten cudny miesiąc trwa :) Na pewno napiszę :)))

      Usuń
    3. Zacznij, pierwszy rozdział porwie i nie wypuści ;)

      Usuń
  2. Mamy całą serię. I nie wiem, kto się bardziej cieszy, mój synek, czy ja? Muminki to jedna z piękniejszych i mądrzejszych bajek i będę je polecała każdemu dziecku (i dorosłemu w sumie także).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) A jakie wydanie macie? :)
      Tak, Muminki są tak wielopoziomowe, że... może je czytać na nowo całe życie :)

      Usuń
  3. Jakie to prawdziwe:)Włóczykij - miłość mojego życia

    OdpowiedzUsuń
  4. W dzieciństwie byłam uzależniona od czytania Muminków...przypomniały mi o tym nawet niedawno mama z siostrą. Planuję w te święta sprawić je komuś młodszemu w prezencie- zwłaszcza, że dostępne jest obecnie piękne, kolorowe wydanie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, cudne są teraz wydania. Choć moje serce jest oddane Naszej Księgarni - cudnie wydali całą serię :)

      Usuń
  5. Ah, czasy dzieciństwa! Nic nie przerażało mnie jak hatifnaty...

    Bookeaterreality

    OdpowiedzUsuń